دبستان پسرانه غیرانتفاعی رنگین کمان دانش با هدف ارتقای آموزش سنتی به آموزش مدرن در راستای پرورش خلاقیت ها در محیطی آرام و شاد همراه با کلاس های هوشمند سازی شده شکل گرفته است.

طرح درس فوق برنامه هنر

gallery-07-1200x800_original

طرح درس

هنرهاي تجسمي در زمينه تعليم و تربيت و کشف استعدادهاي خلاقه ي دانش آموزان نقش بسزايي دارد. اين رشته هنري قادر است کودکان را به جهان خلاقيتها و کشف زيباييها هدايت نمايد. رابطه هنر و تربيت، رابطه اي ديرينه است. گاهي محتواي آثار هنري پيام تربيتي دارد، گاهي پيام هاي تربيتي در قالب هنر مطرح مي شود و بر ماندگاري و اثرگذاري آن مي افزايد. با تکيه بر اين اصل طرح درس ابداعي پيش رو که با پشتوانه ي تحقيق و مشاوره ي علمي-هنري، بطورمجزا براي هر پايه در دوره ي ابتدايي تاليف شده نکات ذيل را مد نظر دارد:

در درجه اول تلاش شده موضوع مورد بحث –درس نقاشي- باعث ايجاد حس مثبت در دانش آموزان شده به درک زيباييهاي جهان هستي و آرامش و هماهنگي با طبيعت اطرافمان کمک نمايد. کلاس هنر زمان بازي با رنگها وصرفا گذراندن ساعت درسي نيست  يکي از مهمترين اهداف اين طرح درس پرورش  تفکر خلاق و ايجاد جرات وجسارت در دانش آموز با دادن آزادي به او درايده پردازي و ارايه ي نظر در نقا شي هاي آزاد و موضوعي است.
کودک به تدريج با اين آزادي روبرو مي شود که مي تواند به دور از تقليد و کپي برداري هاي رايج، استعدادهاي خودرا مطرح نمايد و با ساختارشکني چارچوبهاي کليشه اي نقاشي، از فرم ها و روش هاي نو براي انجام فعاليت کلاسي استفاده نمايد.علاوه بر اين، تقويت برخي از مهارت هاي دهگانه ي اجتماعي کودکشان 6 تا 21 ساله در اين طرح درس لحاظ شده است. به طور مثال در نقاشي گروهي، دانش آموز کمک کردن به ديگران و کمک خواستن از ديگران را مي آموزد. و هنگامي که در مورد نقاشي اش به معلم و همکلاسي هاي توضيح مي دهد در حال تمرين بيان راحت احساس و نگرش مثبت نسبت به خود، صحبت کردن در جمع، کنترل خجالت و جلب توجه مثبت است.

اساس رشد کودک در اين است که به او فرصت اکتشاف داده شود و براي کشف خود مورد تشويق قرار گيرد.ممکن است آنچه که کودک نقاشي مي کند،  شکل مي دهد يا مي سازد براي ديگران قابل تشخص نباشد يا طبق معيارهاي بزرگسالان “تمام شده” به نظر نيايد. در حقيقت کودک احتمالا اصلا ب ه دنب ال نتيجه “تمام  شده” نبوده است،اما در تغيير آنهه که ساخته است تمرکز کرده و از رضايتي که از توانايي انجام آن کار بدست آورده لذت برده است.
وقتي به طور کامل آنچه که دلخواهش  است را تجربه کرده باشد آنگاه کارش تمام  شده و آماده است که کار ديگري راادامه دهد.ظاهرا ممکن است آنهه که کودک شروع کرده است کاملا از بين رفته باشد، زيرا بدون اينکه از ورق ديگري استفاده کند شکلي را بر روي شکل ديگر نقاشي مي کند و يا روي کار کلاژ خود با چسباندن تکه اي کاغذ مي پوشاند.
از نقطه نظر وي او چيزي را محو نکرده است او مي داند کارش هنوز در آنجاست و به اين آگاهي خود مطمن است.
آنچه که براي کودک اهميت دارد روند کار است و نه نتيجه نهايي آن.

اين يک اصل است که به کودکان فرصت دهيم و آنها را براي بيان آزادانه ي انديشه و احساسشان تشويق کنيم.هرکسي به ابراز احساسات  نياز دارد. گاهي اوقات ممکن است اين احساسات بقدري مبهم و پراکنده با شند که کودک قادر نباشد آنها را به زبشان بي اورد. اين حقيقت  شناخته  شده اي است که هرقدر راههاي بيشتري براي بيان احساسات داشته باشيم مستعد نشاط و سلامتي بيشتري خواهيم بود. پذيرش و احترام بشه کار خلاقیت کودک نيز يک اصل است.کودکان مشتاق هستند که رضايت والدين خشنود، معلمشان و بزرگسالان نزديک خود را جلب کنند. آن زمان که کودک احساس کند کاري که انجام مي دهد مورد توجه نيست تمايل به انجام کاري پيدا مي کند که به نظر او پذيرفته خواهد  شد.
اگر چنين اتفاقي بيفتد احتمالا هرگز دوباره احساس آزادي يا اطمينان کامل به بيان خودنخواهد داشت.

اميد است سلامت و رضايت روحي و مهارتي کودکان و آينده سازان عزيز کشورمان اولين نکته اي باشد که در تمامي چارچوبهاي آموزشي به آن توجه مي شود.

پايه اول:

با توجه به آموزشهاي پراکنده و نمادين نقاشي در دوره هاي مهد کودک و پيش دبستاني، دانش آموزان پايه اول در اولين
رويارويي اصولي خود با هنر نقاشي در چارچوب مباني هنرهاي تجسمي، لازم است بطور جدي و سازماندهي شده با
مهارتهاي اوليه ي طرح و رنگ آشنايي يابند.

محتواي آموزشي:

– اصول و مباني طرح و رنگ
– رنگ شناسي
– ترکيب رنگها
– خط شناسي
– فرم شناسي
– تقويت ديد
– کنترل دست در رنگ آميزي
– نقاشي آزاد با هدف تقويت ايده پردازي و ايجاد تفکر خلاق
– نقاشي موضوعي و فرم شناسي در قالب موضوع مطرح شده

پايه دوم:

محتواي آموزشي:

– يادآوري و تحکيم آموزه هاي پايه اول در اصول و مباني طرح و رنگ
– يادآوري و تقويت رنگ آميزي صحيح بوسيله ي اشکال ماندالا در سطح پايه دوم
– شناخت انواع بافت و سطح جهت ايجاد تجربه در چاپ
– دست ورزي به وسيله ي برش با قيهي و ايجاد مهارت واقعي برش اشکال هندسي از 0 تا 200 توسط خوددانش آموز و تقويت هماهنگي چشم و دست- تکنيک کلاژ با هدف ايجاد خلاقيت تصويري و استفاده از اشکال هندسي برش خورده در مرحله ي قبل نقاشي آزاد با هدف تقويت ايده پردازي و ايجاد تفکر خلاق و نقاشي موضوعي و فرم شناسي در قالب موضوع مطرح شده

پايه سوم:

محتواي آموزشي:

– تقويت دست ورزي و خلاقيت مهارت انگشتان دست به وسيله ي برش کاغذ بدون استفاده از ابزار و فقط بادست- تکنيک کلاژبا هدف ايجاد خلاقيت تصويري و استفاده از اشکال متنوع برش خورده تنوع تکنيک: آشنايي با ابزارهاي مختلف نقاشي
– نقاشي آزاد با هدف تقويت ايده پردازي و ايجاد تفکر خلاق و نقاشي موضوعي و فرم شناسي در قالب موضوع مطرح شده

پايه چهارم:

محتواي آموزشي:

– طراحي آزاد
– آشنايي با پرسپکتيو 2
– تنوع تکنيک
– کلاژ با کاربن و خرده کاغذ
– رنگ آميزي سنگ ها و تقويت ديد و خلاقيت و ايده پردازي
– تصويرسازي

کتاب خواني يا روايت داستان و تصوير سازي داستان مربوطه با رعايت برداشت آزاد

– نقاشي آزاد با هدف تقويت ايده پردازي و ايجاد تفکر خلاق
– نقاشي موضوعي و فرم شناسي در قالب موضوع مطرح شده

پايه پنجم:

محتواي آموزشي:

– طراحي آزاد
– آشنايي با پرسپکتيو 1
– آشنايي با آثار هنرمندان و تحقيق و پژوهش
– نقاشي روي سفال
– آشنايي و کار با متريال مختلف
– ساختارشکني فرم هاي کليشه اي و ايجاد خلاقيت تصويري
– تقويت جسارت و تجسم خلاقیت
– نقاشي آزاد با هدف تقويت ايده پردازي و ايجاد تفکر خلاق
– نقاشي موضوعي و فرم شناسي در قالب موضوع مطرح شده

پايه  ششم:

محتواي آموزشي:

– طراحي آزاد
– کاربرد پرسپکتيو
– نقاشي روي سفال
– ساختارشکني فرم هاي کليشه اي و ايجاد خلاقيت تصويري
– تقويت جسارت و تجسم خلاو
– آموزش عکاسي و آشنايي با تکنيک هاي ضد نور، عکاسي سايه، عکاسي انتزاعي و پرسپکتيو در عکاسي
– تکنيک ديجست
– نقاشي آزاد با هدف تقويت ايده پردازي و ايجاد تفکر خلاق
– نقاشي موضوعي و فرم شناسي در قالب موضوع مطرح شده

Scroll Up