برنامه های کامپیوتری دبستان رنگین کمان دانش

پیامد استفاده از فناوری اطلاعات و محوریت قرار گرفتن دانش در جهان امروز ، تغییرات عمده ای است که همه فعالیت های آموزشی ، فرهنگی، اجتماعی ، تجاری و …. را تحت تاثیر قرار داده است.

همچنین با توجه به اینکه عصر حاضر را عصر ارتباطات نامیده اند اهمیت ابزارهای ارتباطی جهت زیستن در چنین محیطی ضرورت دارد از اهداف فضاهای آموزشی در هر جامعه، آموزش مهارتهای مورد نیاز به افرادی است که در آن جامعه زندگی میکنند کامپیوتر به عنوان یکی از ابزارهای مورد استفاده قادر است بسیاری از نیازهای ارتباطی تعاملی اعضای جامعه را برطرف سازد.

پیش دبستانی
  • پرورش قدرت مشاهده
  • هماهنگ سازی قدرت مشاهده با سایر اعضای بدن
  • تصویرسازی ذهنی
  • تصویر سازی داستان و شعرPaint
اول تا سوم
  • تقویت روحیه نقدپذیری
  • تبدیل تصاویر انتزاعی به عینی
  • پرورش قدرت تخیل
  • ساخت انیمیشن های کوتاه
  • Paint- Adobe Flash
چهارم تا ششم
  • تقویت روحیه نقدپذیری و استدلال پروری
  • تبدیل تصاویر انتزاعی به عینی
  • پرورش قدرت تخیل
  • مهارت های جستجو در اینترنت
  • ساخت انیمیشن های کوتاه
  • تولید محتوای کتاب درسی
  • ساخت کلیپ Adobe Flash

استفاده مؤثر از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش، فواید زیر را به دنبال خواهد داشت :

۱- استفاده از کامپیوتر به عنوان ابزاری برای تدریس و تسهیل آموزش و تفهیم بهتر مطالب درسی

۲- آماده شدن محیط برای آموزش مهارت‌های کامپیوتری

۳- فرهنگ سازی استفاده صحیح و مفید از کامپیوتر به خصوص برای اهداف علمی و آموزشی

۴- خلق انیمیشن های متحرک و جذاب و ایجاد آمادگی برای تولید محتوای الکترونیکی کتاب های درسی جهت تفهیم بیشتر مطالب آموزشی

۵- بالا رفتن قدرت ابتکار و اعتماد به نفس در دانش آموزان

۶- وسیع تر شدن دامنه فعالیت دانش آموزان

۷- آماده شدن شرایط برای فعالیت های گروهی دانش آموزان

معرفی دوره های هفت گانه آموزش کامپیوتر

دوره اول: جذب و آشنایی اولیه ورود به یک دنیا سرشار از لذت

آشنایی با سخت افزار کامپیوتر

آموزش نرم افزار paint

معرفی نرم افزار فلش

آموزش ساخت حرکتهای ساده بر روی مسیرهای مستقیم

افکت تبدیل اشکال به یکدیگر

ساخت حرکت بر روی مسیرهای منحنی و مشخص شده

دوره چهارم: نوع جدیدی از ارتباط را تجربه کنیم

ارائه مطالب در قالب اسلایدها

تکمیل ساخت انیمیشن برای یک فصل درسی

نرم افزار پاورپوینت و آشنایی با ارائه مفاهیم در قالب اسلایدها

دوره دوم: حرکتهای مرموز و پیچیده ، نگارش رایانه ای

ساخت نماهنگ (کلیپ)

آموزش بکارگیری صدا در حین حرکت تصاویر

آموزش تایپ ده انگشتی فارسی و انگلیسی

نرم افزار نوشتاری word

تسلط بر روی طراحی صفحه توسط این نرم افزار

دوره پنجم: پروژه هایمان را به همه نشان دهیم

از ارائه مباحث درسی با استفاده از نرم افزارهای آموزش داده شده تا نمایش آن در سایت های شخصی دانش آموزان

نرم افزار

دوره سوم: تصاویر کتابهای درسی شروع به حرکت میکنند

معرفی مبحث اینترنت و ساخت ایمیل

ضمیمه کردن فایل به همراه ایمیل ادغام درس و انیمیشن و بیان مفاهیم درسی با تصاویر متحرک

آغاز آموزش تولید محتوای درسی

دوره ششم: تلفیق ریاضیات و آمار با کامپیوتر، دنیای ویرایش عکس

آشنایی با نرم افزار فتوشاپ و مبحث فیلتر ها

آموزش نرم افزار اکسل

دوره هفتم: ورود به دنیای دستورها و برنامه نویسی

بازی سازی (آشنایی با مبحث برنامه نویسی مقدماتی)

تدریس مباحث ساده

خواهشمند است نرم افزارهای مورد نیاز در طول سال تحصیلی را با توجه به برنامه اعلام شده نصب فرمایید تا دانش‌آموزان عزیز امکان تمرین را در منزل داشته باشند.

انتظار گروه کامپیوتر، مشارکت فعال دانش آموزان در انجام تکالیف و شرکت در پروژه های پیش بینی شده برای این عزیزان است.

تکالیف کاغذی دانش آموزان بر روی برگه A4 تحویل داده شود.

برای ارتباط با مربیان واحد کامپیوتر می توانید از قسمت پایانی کتاب کامپیوتر استفاده بفرمایید.

 

طرح درس کلاس کامپیوتر پایه چهارم تا ششم– دبستان رنگین کمان دانش
ردیف جلسه موضوع اهداف
۱ اول آشنایی با دانش آموزان

آشنایی با قوانین

تشکیل جامعه

آشنایی با قوانین

۲ دوم نشان دادن نمونه کار و توضیح کار به دانش آموزان معرفی نحوه کاردر سال
۳ سوم پروژه خاطرات تابستان : مرور و سنجش دانسته های دانش آموزان در نرم افزارهای آشنا شده (WORD,POWERPOINT) آشنایی با آموخته های دانش آموزان و سطح بندی آنها
۴ چهارم پروژه خاطرات تابستان : مرور و سنجش دانسته های دانش آموزان در نرم افزارهای آشنا شده (WORD,POWERPOINT) آشنایی با آموخته های دانش آموزان و سطح بندی آنها
۵ پنجم سناریو نویسی: کمیک استریپ در نرم افزار PAINT آشنایی با ویژگی های انیمیشن سازی؛ بخش ۱ : سناریو نویسی
۶ ششم ورود به نرم افزار Adobe Flash

درس یک سنجابک

معرفی نرم افزار

آشنایی با ابزار

۷ هفتم آشنایی با ابزار نرم افزار فلش

درس یک سنجابک

آشنایی با ابزار

آشنایی با ویژگی های ابزار

۸ هشتم خلق یک موقعیت: تمرین با ابزار آشنایی با ابزار

آشنایی با ویژگی های ابزار

۹ نهم نقاشی با موضوع آزاد: تمرین کاربردی آشنایی با ابزار

آشنایی با ویژگی های ابزار

۱۰ دهم حرکت سازی : درس دوم سنجابک آشنایی با motion
۱۱ یازدهم ابزار free Transform : پرسپکتیو آشنایی با ابزار تغییر سایز
۱۲ دوازدهم درس سوم سنجابک : حرکت سازی در لایه ها آشنایی با لایه ها
۱۳ سیزدهم شبیه سازی : ترکیب نقاشی و حرکت : خلق انیمیشن کوتاه مرور و آشنایی با کاربرد ابزار
۱۴ چهاردهم درس سوم سنجابک : Import Picture آشنایی با نحوه کار با تصاویر
۱۵ پانزدهم درس سوم سنجابک : Color Effect آشنایی با افکت های رنگ
طرح درس کلاس کامپیوتر پایه چهارم تا ششم– دبستان رنگین کمان دانش
ردیف جلسه موضوع اهداف
۱۶ شانزدهم تمرین کاربردی : ساخت داستان کوتاه مرور و آشنایی با کاربرد ابزار
۱۷ هفدهم درس چهارم سنجابک :Import Sound آشنایی با نحوه کار با صدا
۱۸ هجدهم آشنایی با افکت های ترکیبی در تصاویر ترکیب لایه ها و ابزار
۱۹ نوزدهم تمرین کاربردی: ساخت کلیپ مرور و آشنایی با کاربرد ابزار
۲۰ بیستم درس پنجم کتاب سنجابک : آشنایی با مسیرهای نامشخص آشنایی با افکت Guide
۲۱ بیست و یکم درس ششم کتاب سنجابک : تبدیل اشکال به یکدیگر آشنایی با افکت Shape
۲۲ بیست و دوم درس هجدهم کتاب سنجابک : افکت ماسک آشنایی با  افکت mask
۲۳ بیست و سوم تمرین کاربردی : ساخت تولید محتوا مرور و آشنایی با کاربرد ابزار و افکت ها
۲۴ بیست و چهارم تمرین کاربردی : ساخت تولید محتوا مرور و آشنایی با کاربرد ابزار و افکت ها
keyboard_arrow_up