طرح درس فوق برنامه هنر

هنرهای تجسمی در زمینه تعلیم و تربیت و کشف استعدادهای خلاقه ی دانش آموزان نقش بسزایی دارد. این رشته هنری قادر است کودکان را به جهان خلاقیتها و کشف زیباییها هدایت نماید. رابطه هنر و تربیت، رابطه ای دیرینه است.

گاهی محتوای آثار هنری پیام تربیتی دارد، گاهی پیام های تربیتی در قالب هنر مطرح می شود و بر ماندگاری و اثرگذاری آن می افزاید. با تکیه بر این اصل طرح درس ابداعی پیش رو که با پشتوانه ی تحقیق و مشاوره ی علمی-هنری گروه مجموعه آموزشی رنگین کمان بطور مجزا برای هر پایه در دوره ی ابتدایی تالیف شده است.

طرح درس فوق برنامه هنر

هدف از طرح درس نقاشی

در درجه اول تلاش شده موضوع مورد بحث –درس نقاشی- باعث ایجاد حس مثبت در دانش آموزان شده به درک زیباییهای جهان هستی و آرامش و هماهنگی با طبیعت اطرافمان کمک نماید.

کلاس هنر زمان بازی با رنگها وصرفا گذراندن ساعت درسی نیست  یکی از مهمترین اهداف این طرح درس پرورش  تفکر خلاق و ایجاد جرات وجسارت در دانش آموز با دادن آزادی به او درایده پردازی و ارایه ی نظر در نقا شی های آزاد و موضوعی است.
کودک به تدریج با این آزادی روبرو می شود که می تواند به دور از تقلید و کپی برداری های رایج، استعدادهای خودرا مطرح نماید و با ساختارشکنی چارچوبهای کلیشه ای نقاشی، از فرم ها و روش های نو برای انجام فعالیت کلاسی استفاده نماید.

علاوه بر این، تقویت برخی از مهارت های دهگانه ی اجتماعی کودکان ۶ تا ۲۱ ساله در این طرح درس لحاظ شده است.

به طور مثال در نقاشی گروهی، دانش آموز کمک کردن به دیگران و کمک خواستن از دیگران را می آموزد. و هنگامی که در مورد نقاشی اش به معلم و همکلاسی های توضیح می دهد در حال تمرین بیان راحت احساس و نگرش مثبت نسبت به خود، صحبت کردن در جمع، کنترل خجالت و جلب توجه مثبت است.

اساس رشد کودک در این است که به او فرصت اکتشاف داده شود و برای کشف خود مورد تشویق قرار گیرد.ممکن است آنچه که کودک نقاشی می کند،  شکل می دهد یا می سازد برای دیگران قابل تشخص نباشد یا طبق معیارهای بزرگسالان “تمام شده” به نظر نیاید. در حقیقت کودک احتمالا اصلا به دنبال نتیجه “تمام  شده” نبوده است،اما در تغییر آنهه که ساخته است تمرکز کرده و از رضایتی که از توانایی انجام آن کار بدست آورده لذت برده است.
وقتی به طور کامل آنچه که دلخواهش  است را تجربه کرده باشد آنگاه کارش تمام  شده و آماده است که کار دیگری را ادامه دهد.ظاهرا ممکن است آنچه که کودک شروع کرده است کاملا از بین رفته باشد، زیرا بدون اینکه از ورق دیگری استفاده کند شکلی را بر روی شکل دیگر نقاشی می کند و یا روی کار کلاژ خود با چسباندن تکه ای کاغذ می پوشاند.
از نقطه نظر وی او چیزی را محو نکرده است او می داند کارش هنوز در آنجاست و به این آگاهی خود مطمن است.
آنچه که برای کودک اهمیت دارد روند کار است و نه نتیجه نهایی آن.

این یک اصل است که به کودکان فرصت دهیم و آنها را برای بیان آزادانه ی اندیشه و احساسشان تشویق کنیم.هرکسی به ابراز احساسات  نیاز دارد. گاهی اوقات ممکن است این احساسات بقدری مبهم و پراکنده با شند که کودک قادر نباشد آنها را به زبانشان بیاورد.

این حقیقت  شناخته  شده ای است که هرقدر راههای بیشتری برای بیان احساسات داشته باشیم مستعد نشاط و سلامتی بیشتری خواهیم بود. پذیرش و احترام بشه کار خلاقیت کودک نیز یک اصل است.کودکان مشتاق هستند که رضایت والدین خشنود، معلمشان و بزرگسالان نزدیک خود را جلب کنند. آن زمان که کودک احساس کند کاری که انجام می دهد مورد توجه نیست تمایل به انجام کاری پیدا می کند که به نظر او پذیرفته خواهد  شد.
اگر چنین اتفاقی بیفتد احتمالا هرگز دوباره احساس آزادی یا اطمینان کامل به بیان خودنخواهد داشت.

امید است سلامت و رضایت روحی و مهارتی کودکان و آینده سازان عزیز کشورمان اولین نکته ای باشد که در تمامی چارچوبهای آموزشی به آن توجه می شود.

طرح درس هنر در پایه اول :

با توجه به آموزشهای پراکنده و نمادین نقاشی در دوره های مهد کودک و پیش دبستانی، دانش آموزان پایه اول در اولین رویارویی اصولی خود با هنر نقاشی در چارچوب مبانی هنرهای تجسمی، لازم است بطور جدی و سازماندهی شده با مهارتهای اولیه ی طرح و رنگ آشنایی یابند.

محتوای آموزشی :

  •  اصول و مبانی طرح و رنگ
  •  رنگ شناسی
  •  ترکیب رنگها
  •  خط شناسی
  •  فرم شناسی
  •  تقویت دید
  •  کنترل دست در رنگ آمیزی
  •  نقاشی آزاد با هدف تقویت ایده پردازی و ایجاد تفکر خلاق
  •  نقاشی موضوعی و فرم شناسی در قالب موضوع مطرح شده

طرح درس هنر در پایه دوم :

محتوای آموزشی :

  • یادآوری و تحکیم آموزه های پایه اول در اصول و مبانی طرح و رنگ
  • یادآوری و تقویت رنگ آمیزی صحیح بوسیله ی اشکال ماندالا در سطح پایه دوم
  • شناخت انواع بافت و سطح جهت ایجاد تجربه در چاپ
  • دست ورزی به وسیله ی برش با قیهی و ایجاد مهارت واقعی برش اشکال هندسی از ۰ تا ۲۰۰ توسط خود دانش آموز و تقویت هماهنگی چشم و دست
  • تکنیک کلاژ با هدف ایجاد خلاقیت تصویری و استفاده از اشکال هندسی برش خورده در مرحله ی قبل نقاشی آزاد با هدف تقویت ایده پردازی و ایجاد تفکر خلاق و نقاشی موضوعی و فرم شناسی در قالب موضوع مطرح شده

#ffe7c7

طرح درس هنر در پایه سوم :

محتوای آموزشی :

  • تقویت دست ورزی و خلاقیت مهارت انگشتان دست به وسیله ی برش کاغذ بدون استفاده از ابزار و فقط بادست
  • تکنیک کلاژبا هدف ایجاد خلاقیت تصویری و استفاده از اشکال متنوع برش خورده تنوع تکنیک: آشنایی با ابزارهای مختلف نقاشی
  • نقاشی آزاد با هدف تقویت ایده پردازی و ایجاد تفکر خلاق و نقاشی موضوعی و فرم شناسی در قالب موضوع مطرح شده

طرح درس هنر در پایه چهارم :

محتوای آموزشی :

  •  طراحی آزاد
  •  آشنایی با پرسپکتیو ۲
  •  تنوع تکنیک
  • کلاژ با کاربن و خرده کاغذ
  •  رنگ آمیزی سنگ ها و تقویت دید و خلاقیت و ایده پردازی
  •  تصویرسازی
  • کتاب خوانی یا روایت داستان و تصویر سازی داستان مربوطه با رعایت برداشت آزاد
  • نقاشی آزاد با هدف تقویت ایده پردازی و ایجاد تفکر خلاق
  • نقاشی موضوعی و فرم شناسی در قالب موضوع مطرح شده

طرح درس هنر در پایه پنجم :

محتوای آموزشی :

  •  طراحی آزاد
  •  آشنایی با پرسپکتیو ۱
  •  آشنایی با آثار هنرمندان و تحقیق و پژوهش
  •  نقاشی روی سفال
  •  تقویت جسارت و تجسم خلاقیت
  •  نقاشی آزاد با هدف تقویت ایده پردازی و ایجاد تفکر خلاق
  •  نقاشی موضوعی و فرم شناسی در قالب موضوع مطرح شده

طرح درس هنر در پایه  ششم :

محتوای آموزشی :

  •  طراحی آزاد
  •  کاربرد پرسپکتیو
  •  نقاشی روی سفال
  •  ساختارشکنی فرم های کلیشه ای و ایجاد خلاقیت تصویری
  • تقویت جسارت و تجسم خلاو
  • آموزش عکاسی و آشنایی با تکنیک های ضد نور، عکاسی سایه، عکاسی انتزاعی و پرسپکتیو در عکاسی
  •  تکنیک دیجست
  •  نقاشی آزاد با هدف تقویت ایده پردازی و ایجاد تفکر خلاق
  •  نقاشی موضوعی و فرم شناسی در قالب موضوع مطرح شد
دیدگاهتان را بنویسید