پیامد استفاده از فناوری اطلاعات و محوریت قرار گرفتن دانش در جهان امروز ، تغییرات عمده ای است که همه فعالیت های آموزشی ، فرهنگی، اجتماعی ، تجاری و …. را تحت تاثیر قرار داده است.
همچنین با توجه به اینکه عصر حاضر را عصر ارتباطات نامیده اند اهمیت ابزارهای ارتباطی جهت زیستن در چنین محیطی ضرورت دارد از اهداف فضاهای آموزشی در هر جامعه، آموزش مهارتهای مورد نیاز به افرادی است که در آن جامعه زندگی میکنند کامپیوتر به عنوان یکی از ابزارهای مورد استفاده قادر است بسیاری از نیازهای ارتباطی تعاملی اعضای جامعه را برطرف سازد.
به همین دلیل توجه به الکترونیکی کردن مدارس با اهداف مختلف آموزشی و به خصوص برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با دنیای فناوری اطلاعات، فرهنگ سازی و آماده کردن آنان برای فعالیت در جهان با شرایط فوق کاملا ضروری به نظر می رسد.
- پرورش قدرت مشاهده
- هماهنگ سازی قدرت مشاهده با سایر اعضای بدن
- تصویرسازی ذهنی
- تصویر سازی داستان و شعر
- تقویت روحیه نقدپذیری
- تبدیل تصاویر انتزاعی به عینی
- پرورش قدرت تخیل
- ساخت انیمیشن های کوتاه
- Paint- Adobe Flash
- تقویت روحیه نقدپذیری و استدلال پروری
- تبدیل تصاویر انتزاعی به عینی
- پرورش قدرت تخیل
- مهارت های جستجو در اینترنت
- ساخت انیمیشن های کوتاه
- تولید محتوای کتاب درسی
- ساخت کلیپ
- Adobe Flash
معرفی دوره های هفت گانه آموزش کامپیوتر
-
دوره اول: جذب و آشنایی اولیه ورود به یک دنیا سرشار از لذت
آشنایی با سخت افزار کامپیوتر، آموزش نرم افزار paint ، معرفی نرم افزار فلش، آموزش ساخت حرکتهای ساده بر روی مسیرهای مستقیم، افکت تبدیل اشکال به یکدیگر، ساخت حرکت بر روی مسیرهای منحنی و مشخص شده
-
دوره دوم: حرکتهای مرموز و پیچیده ، نگارش رایانه ای
ساخت نماهنگ (کلیپ)، آموزش بکارگیری صدا در حین حرکت تصاویر، آموزش تایپ ده انگشتی فارسی و انگلیسی، نرم افزار نوشتاری word ، تسلط بر روی طراحی صفحه توسط این نرم افزار
-
دوره سوم: تصاویر کتابهای درسی شروع به حرکت میکنند
معرفی مبحث اینترنت و ساخت ایمیل، ضمیمه کردن فایل به همراه ایمیل ادغام درس و انیمیشن و بیان مفاهیم درسی با تصاویر متحرک، آغاز آموزش تولید محتوای درسی
-
دوره چهارم: نوع جدیدی از ارتباط را تجربه کنیم.
ارائه مطالب در قالب اسلایدها
تکمیل ساخت انیمیشن برای یک فصل درسی
نرم افزار پاورپوینت و آشنایی با ارائه مفاهیم در قالب اسلایدها
-
دوره پنجم: پروژه هایمان را به همه نشان دهیم
از ارائه مباحث درسی با استفاده از نرم افزارهای آموزش داده شده تا نمایش آن در سایت های شخصی دانش آموزان، نرم افزار Swishmax
-
دوره ششم: تلفیق ریاضیات و آمار با کامپیوتر، دنیای ویرایش عکس
آشنایی با نرم افزار فتوشاپ و مبحث فیلتر ها، آموزش نرم افزار اکسل
-
دوره هفتم: ورود به دنیای دستورها و برنامه نویسی
بازی سازی (آشنایی با مبحث برنامه نویسی مقدماتی)، تدریس مباحث ساده Action Script
سخنی با والدین (پیشنیازهای آموزش کامپیوتر) :
- خواهشمند است نرم افزارهای مورد نیاز در طول سال تحصیلی را با توجه به برنامه اعلام شده نصب فرمایید تا دانشآموزان عزیز امکان تمرین را در منزل داشته باشند.
- انتظار گروه کامپیوتر، مشارکت فعال دانش آموزان در انجام تکالیف و شرکت در پروژه های پیش بینی شده برای این عزیزان است.
- تکالیف کاغذی دانش آموزان بر روی برگه A4 تحویل داده شود.
- برای ارتباط با مربیان واحد کامپیوتر می توانید از قسمت پایانی کتاب کامپیوتر استفاده بفرمایید.
استفاده مؤثر از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش، فواید زیر را به دنبال خواهد داشت:
۱- استفاده از کامپیوتر به عنوان ابزاری برای تدریس و تسهیل آموزش و تفهیم بهتر مطالب درسی
۲- آماده شدن محیط برای آموزش مهارتهای کامپیوتری
۳- فرهنگ سازی استفاده صحیح و مفید از کامپیوتر به خصوص برای اهداف علمی و آموزشی
۴- خلق انیمیشن های متحرک و جذاب و ایجاد آمادگی برای تولید محتوای الکترونیکی کتاب های درسی جهت تفهیم بیشتر مطالب آموزشی
۵- بالا رفتن قدرت ابتکار و اعتماد به نفس در
دانش آموزان
۶- وسیع تر شدن دامنه فعالیت دانش آموزان
۷- آماده شدن شرایط برای فعالیت های گروهی دانش آموزان